Af fotograf Kim Matthäi Leland

Efter Roskilde Festival forrige år blev jeg kontaktet af lysdesigner Jakob Kvist, der havde set mine billeder af koncerten med When Saints Go Machine. Jakob havde designet lyset til koncerten, der fandt sted en sen, magisk nattetime på Arena. Koncerten var en totaloplevelse af lyd og lys, og Jakob havde især gjort brug af farvede lasere.

When Saints Go Machine på Roskilde Festival 2013

When Saints Go Machine på Roskilde Festival 2013

Det blev starten på et spændende samarbejde mellem Jakob og mig, hvor jeg adskillige gange har fotograferet Jakobs forskellige lys-projekter. Jakob laver lyset, jeg fanger det.

9510345649_6961d5c588_o

Åbningskoncerten til Strøm Festival 2013. Lysdesigner Jakob Kvist og DJ/producer Mike Sheridan vandt Politikens iBYEN-prisen for “Årets oplevelse” med denne koncert.

Strøm-festivalen 2013 blev åbnet med en ganske særlig koncert på Tietgenkollegiet i København. Musikken blev leveret af den danske DJ og producer Mike Sheridan, 25 klassiske musikere fra Det Danske Ungdomsensemble og den engelske elektrosynth-veteran Martyn Ware, kendt fra The Human League. Jakob designede lyset, der kom fra mere end 200 lamper bag kollegiets vinduer. Igen en totaloplevelse af musik og lys, der skiftede i farver 360 grader rundt om publikum, der stod midt i det hele. Og hvordan fanger man bedst det? Jo, det gjorde jeg selvfølgelig med et fiskeøjeobjektiv, liggende på ryggen i gården midt i den cirkelformede bygning.

Panorama 1200

Strøm Festival-projektet vakte opsigt, også uden for landets grænser. Det anerkendte britiske forlag Thames & Hudson, der udgiver kunst- og arkitekturbøger, bragte en omtale af det i bogen Superlux – Smart Light Art, Design & Architecture for Cities.

Det var When Saints Go Machine, der bragte Jakob og mig sammen, og jeg har da også flere gange siden fotograferet Jakobs lys til bandets koncerter. Den ene gang på spillestedet Forbrændingen, hvor der igen var farvede lasere for alle pengene.

10377564524_0a8ffaef43_o

When Saints Go Machine på Forbrændingen

Og så igen til en ret særpræget koncert på det nedlagte Danmarks Akvarium i Charlottenlund. Koncerten var en del af Frost Festival 2014 og foregik på den måde, at bandet stod ude i et af de tørlagte bassiner og spillede gennem ruden til publikum.

12276232585_2f760f8cb7_o

When Saints Go Machine på Danmarks Akvarium

Men Jakob Kvist laver meget andet end koncert-lys. Hans iøjnefaldende og ambitiøse værker består ofte af lysinstallationer med subtile overgange mellem farver – han kalder det farvekromatik.

10663343_10152626267668116_1922176814_o

På Vesterbro-festivalen Trailerpark havde Jakob skabt en lys-pavillon midt i publikumsområdet.

Jakob fik til opgave at smykke Hotel Generator i København med lys.

Jakob fik til opgave at smykke Hotel Generator i København med lys.

IMG_9128-1024x682

Jakob Kvist (billedet) har flere gange udstillet på Vesterbro Showroom (VESS) – her er det installationen Any Colour You Like

Til Frost Festival 2014 fik Jakob til opgave at udsmykke Zoologisk Museum med farvet lys.

Jakob Kvists værker i Art Zone på Roskilde Festival 2015 var et af hans hidtil mest ambitiøse projekter. I alt ti konstruktioner af arkitekterne Robbert Van Der Horst og Marcos Zotes blev af Jakob og hans assistenter udsmykket med mere end 500 meter LED-strips, og yderligere 80 LED bars og røgmaskiner var med til at skabe en helt særlig stemning i området lige ved siden af Orange Scene.

Art Zone på Roskilde Festival 2015 bestod af 10 strukturer af arkitekterne Robbert Van Der Horst og Marcos Zotes.

Jakob Kvists værker i Art Zone var ikke kun til at kigge på – publikum kunne sidde midt i værkerne.

Art Zone-installationen fra Roskilde Festival 2015 pådrog sig opmærksomhed både i ind- og udland.

I efteråret 2015 fik Jakob til opgave at skabe tre værker i Trekroner ved Roskilde, der tilsammen har fået titlen OPLYS. Det mest iøjnefaldende værk er udsmykningen af broen ved Rockwool-kollegiet.

Med OPLYS-installationen har Jakob Kvist forsøgt at skabe et mere inviterende rum, der giver plads til liv mellem mennesker.

Broens runde og bløde form, der står i kontrast til de omkringliggende firkantede boligkomplekser, er belyst og fremhævet.

Trekroner Torv har også fået Jakobs farver at smage. Lyset fra de lodrette LED-strips ud for butikkerne følger folk på vej, når de går fra Trekroner Station mod Roskilde Universitet.

OPLYS og VESS 241115 - fotos af Kim Matthai Leland 04

Trekroner Torvs grå jernsøjler bliver omformet til lyssøjler, der tilsammen skaber en farverig indslusning til området, idet man ankommer fra stationen.

Den tredje del af Trekroner-projektet er det store blå felt på RUCs biblioteksbygning ud mod Trekroner Sø.

OPLYS og VESS 241115 - fotos af Kim Matthai Leland 11

Universitetsbyggeriets ensformige flade bliver brudt af et stort farverigt felt under OPLYS.

OPLYS og VESS 241115 - fotos af Kim Matthai Leland 16

Jakob Kvist bag facaden på RUCs biblioteksbygning.

Beam Me Up var en skulptur bestående af laserlys, som kunne opleves på VESS, Vesterbro Showroom i slutningen af 2015.

OPLYS og VESS 241115 - fotos af Kim Matthai Leland 32

Med et sindrigt system af spejle og lasere materialiserede Jakob en skulptur, der var der – og alligevel ikke var der.

OPLYS og VESS 241115 - fotos af Kim Matthai Leland 23

Beam Me Up består af 6 grønne lasere og 48 spejle, som er placeret på stativer rundt om i VESS.

OPLYS og VESS 241115 - fotos af Kim Matthai Leland 40

Jakob Kvist har altid været fascineret af lys og de muligheder, der ligger i at bruge det kunstnerisk.

I forbindelse med Frost Festival 2016 skabte Jakob Kvist værket The Void, der lyste op i Gefion Gymnasiums smukke aula.