Af fotograf Kim Matthäi Leland
Efter Roskilde Festival forrige år blev jeg kontaktet af lysdesigner Jakob Kvist, der havde set mine billeder af koncerten med When Saints Go Machine. Jakob havde designet lyset til koncerten, der fandt sted en sen, magisk nattetime på Arena. Koncerten var en totaloplevelse af lyd og lys, og Jakob havde især gjort brug af farvede lasere.
Det blev starten på et spændende samarbejde mellem Jakob og mig, hvor jeg adskillige gange har fotograferet Jakobs forskellige lys-projekter. Jakob laver lyset, jeg fanger det.
Strøm-festivalen 2013 blev åbnet med en ganske særlig koncert på Tietgenkollegiet i København. Musikken blev leveret af den danske DJ og producer Mike Sheridan, 25 klassiske musikere fra Det Danske Ungdomsensemble og den engelske elektrosynth-veteran Martyn Ware, kendt fra The Human League. Jakob designede lyset, der kom fra mere end 200 lamper bag kollegiets vinduer. Igen en totaloplevelse af musik og lys, der skiftede i farver 360 grader rundt om publikum, der stod midt i det hele. Og hvordan fanger man bedst det? Jo, det gjorde jeg selvfølgelig med et fiskeøjeobjektiv, liggende på ryggen i gården midt i den cirkelformede bygning.
Det var When Saints Go Machine, der bragte Jakob og mig sammen, og jeg har da også flere gange siden fotograferet Jakobs lys til bandets koncerter. Den ene gang på spillestedet Forbrændingen, hvor der igen var farvede lasere for alle pengene.
Og så igen til en ret særpræget koncert på det nedlagte Danmarks Akvarium i Charlottenlund. Koncerten var en del af Frost Festival 2014 og foregik på den måde, at bandet stod ude i et af de tørlagte bassiner og spillede gennem ruden til publikum.
Men Jakob Kvist laver meget andet end koncert-lys. Hans iøjnefaldende og ambitiøse værker består ofte af lysinstallationer med subtile overgange mellem farver – han kalder det farvekromatik.
Jakob Kvist (billedet) har flere gange udstillet på Vesterbro Showroom (VESS) – her er det installationen Any Colour You Like
Jakob Kvists værker i Art Zone på Roskilde Festival 2015 var et af hans hidtil mest ambitiøse projekter. I alt ti konstruktioner af arkitekterne Robbert Van Der Horst og Marcos Zotes blev af Jakob og hans assistenter udsmykket med mere end 500 meter LED-strips, og yderligere 80 LED bars og røgmaskiner var med til at skabe en helt særlig stemning i området lige ved siden af Orange Scene.
I efteråret 2015 fik Jakob til opgave at skabe tre værker i Trekroner ved Roskilde, der tilsammen har fået titlen OPLYS. Det mest iøjnefaldende værk er udsmykningen af broen ved Rockwool-kollegiet.
Broens runde og bløde form, der står i kontrast til de omkringliggende firkantede boligkomplekser, er belyst og fremhævet.
Trekroner Torv har også fået Jakobs farver at smage. Lyset fra de lodrette LED-strips ud for butikkerne følger folk på vej, når de går fra Trekroner Station mod Roskilde Universitet.
Den tredje del af Trekroner-projektet er det store blå felt på RUCs biblioteksbygning ud mod Trekroner Sø.
Beam Me Up var en skulptur bestående af laserlys, som kunne opleves på VESS, Vesterbro Showroom i slutningen af 2015.
I forbindelse med Frost Festival 2016 skabte Jakob Kvist værket The Void, der lyste op i Gefion Gymnasiums smukke aula.