Af fotograf Kim Matthäi Leland

Rickie Lee Jones har altid været et af ikonerne for mig. De fleste kender nummeret “Chuck E’s in Love”, men hun er bare så meget mere. Jeg har hørt hende live to gange før – den ene gang var godt, den anden gang… syret. Hendes albums gennem karrieren er også af varierende kvalitet – noget er guld, andet er so-so. Så jeg var spændt på at høre, hvad hun havde til os denne oktoberaften i Lutherkirken på Østerbro, der via nogle personlige kontakter havde fået hvad man vel nok kan kalde årets scoop. Koncerten var da også totalt udsolgt, og jeg var så heldig at være med som GAFFAs fotograf.

En kirke er en lidt usædvanlig venue for en pop/folk-koncert, så derfor er det vel på plads med et etableringsbillede for ligesom at vise, hvor vi er.

Lutherkirken, taget med Fujifilm X-T1 med Samyang 8mm f/2.8 Fisheye II. De-fishet med plugin’et Fisheye Hemi 2.

Lutherkirken, taget med Fujifilm X-T1 med Samyang 8mm f/2.8 Fisheye II. De-fishet med plugin’et Fisheye Hemi 2.

Jeg har efterhånden skudt en håndfuld koncerter med mit Fuji X-T1 (suppleret af X100S, indtil X-Pro2 kommer), så jeg kan vel knap nok sige, at det er nyt mere.

Fra mine Canon-dage var jeg vant til at køre med et teleobjektiv (70-200), en vidvinkel (16-35) og et fiskeøjeobjektiv. Det var nok til langt de fleste koncert-situationer, og jeg har forsøgt at skabe et tilsvarende setup med Fuji. Pga. cropfaktoren hedder brændvidderne ikke det samme, så i Fuji-verdenen er mit setup en 50-140, en 10-24 – og så er der det med fiskeøjet. Fuji laver ikke selv et fiskeøjeobjektiv, men heldigvis kan man få tredjeparts-objektiver. Samyang 8mm f/2.8 II er et glimrende et af slagsen. Lille, lækkert, skarpt – eneste ulempe er, at det kun virker med manuel fokus. Men det gør ikke så meget på denne brændvidde.

I mangel af stativ brugte jeg sidespejlet på en parkeret bil på den anden side af gaden, og med 2 sekunders-timeren lykkedes det at få et skarpt billede på 1/10 sekunds lukketid. Med den lange lukketid får man mere med af himlen, end man kunne se med det blotte øje.

Billedet er i efterbehandlingen “de-fishet” med Photoshop-plugin’et Fisheye Hemi 2. På den måde kommer billedet ikke til at se så fiskeøje-agtigt ud, og objektivet fungerer dermed som en slags ultravidvinkel.

Nå, men til selve koncerten. Arrangørerne havde sørget for en flot placering til fotografen på første række. Dog var jeg låst til stolen, hvilket er anderledes end de fleste koncerter, hvor man som fotograf kan bevæge sig frit foran scenen de første tre numre. Den fastlåste position giver desværre ikke så god mulighed for at variere billederne, som ellers er noget, jeg altid gør mig umage med. Men det må man jo bare se som et kreativt benspænd 🙂

Udsigten fra min stol med Fujifilm X-T1 og Samyang 8mm f/2.8 Fisheye II.

Udsigten fra min stol med Fujifilm X-T1 og Samyang 8mm f/2.8 Fisheye II.

Heldigvis var Rickie Lee Jones i topform, og hendes band var velspillende og nærværende.

Fujis 50-140 f/2.8 teleobjektiv er lækkert. Mindst lige så skarpt som det tilsvarende Canon 70-200 f/2.8 II, som ellers i årevis har været min faste koncert-makker.

En vigtig skalp i min karriere som koncertfotograf: Rickie Lee Jones. Skudt med Fujifilm X-T1 og Fujinon XF50-140mm f/2.8 R LM OIS WR

En vigtig skalp i min karriere som koncertfotograf: Rickie Lee Jones. Skudt med Fujifilm X-T1 og Fujinon XF50-140mm f/2.8 R LM OIS WR

Hånden på hjertet så er autofokus-hastigheden på Fujifilm X-T1 ikke lige så høj som på et Canon 5D Mark III, men til en koncert som denne er det bestemt til at leve med.

Catherine Ledoux fra Rickie Lee Jones’ band. Fujifilm X-T1 med Fujinon XF50-140mm f/2.8 R LM OIS WR

Catherine Ledoux fra Rickie Lee Jones’ band. Fujifilm X-T1 med Fujinon XF50-140mm f/2.8 R LM OIS WR

Den svage lukkerlyd på X-T1 er guld værd til en stille koncert som denne. Bevares, Canon 5D Mark III og 6D har en silent shutter mode, men X-T1 er fra starten af endnu mere stille end det. Og hvis det ikke skulle være stille nok, så har X-T1 en electronic shutter mode, der gør den fuldstændig lydløs. Fuldstændig. Stealth. Og med vippeskærmen kan man sidde med kameraet i skødet og overhovedet ikke være til gene for nogen.

Publikum er en vigtig del af enhver koncert, og jeg prøver altid at få nogle gode publikumsbilleder (Jeg vandt prisen Årets Publikumsfoto 2014). Til denne koncert var det dog ikke så nemt, da jeg sad på en stol ved siden af den forreste kirkebænk og ville selvfølgelig tage mest muligt hensyn til de mange mennesker, der ikke havde betalt for at se en fotograf tumle rundt.

Så det blev bare til et par hurtige skud bagud med fiskeøjet i udstrakt arm.

Publikum nyder intimkoncerten med Rickie Lee Jones. Fujifilm X-T1 med Samyang 8mm f/2.8 Fisheye II

Publikum nyder intimkoncerten med Rickie Lee Jones. Fujifilm X-T1 med Samyang 8mm f/2.8 Fisheye II

Nå, så var mine tre numre vist også ved at være gået. X100S’eren skulle dog ikke have været med forgæves, så det blev til et enkelt billede med det, inden jeg lagde grejet ned under stolen og nød resten af den fantastiske koncert med mit gamle idol.

Rickie Lee Jones. Fujifilm X100S

Rickie Lee Jones. Fujifilm X100S

Læs GAFFAs anmeldelse af koncerten